Už na prvý pohľad je zarážajúce, že v islame Mária nezdiela osud svojho syna Ježiša, ktorého arabské meno je Yasu a nahrádza sa menom Isa. Islam si stále ctí meno Márie, ktoré po arabsky je a tak je spomínané aj v Koráne Máriaam.
Nestalo sa tak s menom Ježiša, ktorý sa stal Isa. Zdrobnenina mena Ježiš už nevyjadruje jeho identitu ako Bohočloveka. Význam Isa už neznamená Boh zachraňuje, preto už nie je možné ho považovať za niečo iné, iba ako proroka medzi ostatnými.
Ďalším faktom, ktorý stojí za zmienku, že názov Máriaam sa nachádza tridsaťštyri krát v Koráne, zatiaľ čo Isa je iba dvadsaťpäť krát. Zaujímavé je, že v tridsaťštyroch prípadoch, keď je uvedené meno Máriaam, je sedemnásťkrát úzko spojené s Isa. Sedemnástich z štyridsiatich troch prípadov je Isa predstavený ako Isa ibn Máriaam (Ježiš, syn Márie). Postavenie Ježiša je stanovené s konečnou platnosťou: je synom Márie a nie - čo by predstavovalo najvyššie rúhanie v islame že je Syn Boží .
Tretia, nemenej pozoruhodná skutočnosť vyplýva z čestných oslovení, titulov , ktoré dáva Korán Márii. Ona je matka Isaha a je jednou zo vyvolených a služobníkov Boha. Výraz istafa (zvoliť, vyvoliť si) (Súra 3,42), ktorý sa používa pre vyjadrenie spôsobu, akým si Boh vyvolil, je ten istý, aký sa používa pre výber poslov a služobníkov Boha.
Mária, v Koráne Máriaam , pochádza (je duchovným dieťaťom) Imranu. Zasväcuje ho jeho matka, ktorá je nevestou Imrana, Boha. Hovorí: Hľa, prisahám ti, čo sa dá v mojom lone posvätiť, vezmi si to odo mňa. (Súra 03,35). Je bez hriechu , pretože ona a jej syn boli vytrhol z nástrah satana. ( 38,82-83 )
Je súčasne matkou a pannou: Na oznámenie anjela, že porodí syna, spýtala sa: Môj Pane, ako počnem syna, keď sa ma dotkol muž? Anjel odpovedal: Je to Alahova cesta, on nájde spôsob, akým vytvorí to, čo sa mu páči. Keď sa rozhodne niečo vykonať, povie staň sa! a stane sa to. (Súra 3,47). Porovnaj: Slovo sa telom stalo a prebývalo medzi nami (Jn 1,14)
Nepožadujme od Koránu to, čo nemôže dať. Korán nemôže žiadnom prípade nazvať Máriu Bohorodičkou, Theotokos, Bogorodicou.
V tejto súvislosti Alah obviňuje v Koráne Isu a rieši to prudko: O Isa, syn Márie, hovoril si mužom: „Vezmite si ma a moju matku ako bohov popri Alahovi" ? A Isa odpovedá: „Svätý si. Predsa nemôžem to povedať, na čo nemám právo. Ak by som to povedal, tak by si to iste vedel. Ty poznáš, čo sa nachádza v mojej duši. Ty si znalec ukrytých vecí. Nič iné som im nepovedal, len to, čo si mi vnukol: „Vzývajte Alaha, môjho Pána a vášho Pána." (Súra 5,116).
Podľa: Antoine Moussali, Judaïsme, christianisme et islam, porovnávacia štúdia, Editions de Paris 2000
Preklad: citátov ST