reklama

Mária a islam

Po búrlivej diskusii po mojom poslednom blogu, keď ma niekto nazýva posmešne novým spasiteľom, prinášam opäť iný pohľad na Máriu. Mária je kľúčovou osobou kresťanstva, dnes sa zaoberal aj pápež František (Angelus 5.1.2014), spomenul, že na vtelení je postavené kresťanstvo. Ďalej dodal, že v tajomstve vtelenia Božieho Syna sa nachádza čosi, čo súvisí so slobodou človeka, so slobodu nás všetkých. Jánovo evanjelium hovorí: Jeho vlastní ho neprijali (Jn 1,11).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (62)

Už na prvý pohľad je zarážajúce, že v islame Mária nezdiela osud svojho syna Ježiša, ktorého arabské meno je Yasu a nahrádza sa menom Isa. Islam si stále ctí meno Márie, ktoré po arabsky je a tak je spomínané aj v Koráne Máriaam.

Nestalo sa tak s menom Ježiša, ktorý sa stal Isa. Zdrobnenina mena Ježiš už nevyjadruje jeho identitu ako Bohočloveka. Význam Isa už neznamená Boh zachraňuje, preto už nie je možné ho považovať za niečo iné, iba ako proroka medzi ostatnými.

Ďalším faktom, ktorý stojí za zmienku, že názov Máriaam sa nachádza tridsaťštyri krát v Koráne, zatiaľ čo Isa je iba dvadsaťpäť krát. Zaujímavé je, že v tridsaťštyroch prípadoch, keď je uvedené meno Máriaam, je sedemnásťkrát úzko spojené s Isa. Sedemnástich z štyridsiatich troch prípadov je Isa predstavený ako Isa ibn Máriaam (Ježiš, syn Márie). Postavenie Ježiša je stanovené s konečnou platnosťou: je synom Márie a nie - čo by predstavovalo najvyššie rúhanie v islame že je Syn Boží .

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tretia, nemenej pozoruhodná skutočnosť vyplýva z čestných oslovení, titulov , ktoré dáva Korán Márii. Ona je matka Isaha a je jednou zo vyvolených a služobníkov Boha. Výraz istafa (zvoliť, vyvoliť si) (Súra 3,42), ktorý sa používa pre vyjadrenie spôsobu, akým si Boh vyvolil, je ten istý, aký sa používa pre výber poslov a služobníkov Boha.

Mária, v Koráne Máriaam , pochádza (je duchovným dieťaťom) Imranu. Zasväcuje ho jeho matka, ktorá je nevestou Imrana, Boha. Hovorí: Hľa, prisahám ti, čo sa dá v mojom lone posvätiť, vezmi si to odo mňa. (Súra 03,35). Je bez hriechu , pretože ona a jej syn boli vytrhol z nástrah satana. ( 38,82-83 )

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je súčasne matkou a pannou: Na oznámenie anjela, že porodí syna, spýtala sa: Môj Pane, ako počnem syna, keď sa ma dotkol muž? Anjel odpovedal: Je to Alahova cesta, on nájde spôsob, akým vytvorí to, čo sa mu páči. Keď sa rozhodne niečo vykonať, povie staň sa! a stane sa to. (Súra 3,47). Porovnaj: Slovo sa telom stalo a prebývalo medzi nami (Jn 1,14)

Nepožadujme od Koránu to, čo nemôže dať. Korán nemôže žiadnom prípade nazvať Máriu Bohorodičkou, Theotokos, Bogorodicou.

V tejto súvislosti Alah obviňuje v Koráne Isu a rieši to prudko: O Isa, syn Márie, hovoril si mužom: „Vezmite si ma a moju matku ako bohov popri Alahovi" ? A Isa odpovedá: „Svätý si. Predsa nemôžem to povedať, na čo nemám právo. Ak by som to povedal, tak by si to iste vedel. Ty poznáš, čo sa nachádza v mojej duši. Ty si znalec ukrytých vecí. Nič iné som im nepovedal, len to, čo si mi vnukol: „Vzývajte Alaha, môjho Pána a vášho Pána." (Súra 5,116).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa: Antoine Moussali, Judaïsme, christianisme et islam, porovnávacia štúdia, Editions de Paris 2000

http://www.zenit.org

Preklad: citátov ST

Stanislav Trnovec

Stanislav Trnovec

Bloger 
  • Počet článkov:  140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som slobodný človek. Sloboda je okrem života najfantastickejší dar, ktorý som dostal. Denne stojím v nemom úžase pred zázrakom života, tohto tajomstva sa neviem nabažiť. Každý deň je DAR, za ktorý nestíham ďakovať. Predseda Klubu mnohodetných rodín, viceprezident FEFAF, člen administratívneho výboru COFACE. Teda písať budem o rodine. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu