Rodina a viera

Autor: Stanislav Trnovec | 29.12.2013 o 6:05 | (upravené 29.12.2013 o 21:19) Karma článku: 8,37 | Prečítané:  773x

Predošlý môj blog vyvolal dosť veľkú polemiku. Možno úmysel, možno nepozornosť čitateľov, ale jedno je isté, že častá je zaujatosť pisateľa v diskusii. Všetkým odpovedám otázkou, či môže byť rodinná politika pravá, ľavá, nebodaj ultrapravicová alebo liberálna? Rozhodne nesmie byť sociálnym inžinierstvom, ani klonovaním. Otázkou, ktorá nie len pre mňa vyplýva z autority OSN, ktorého Valné zhromaždenie vyhlásilo rok 1994 za Medzinárodný rok rodiny a budúci rok oslavujeme jeho 20. výročie.

Protest EAPN pred Európskym parlamentom 2010, text na bábike: som matkou na plný úväzokProtest EAPN pred Európskym parlamentom 2010, text na bábike: som matkou na plný úväzokST

Rok 2014 začne o pár dní a preto je mojou povinnosťou upozorňovať na skutočnosť, že rok 2014 je Medzinárodným rokom rodiny. Mojou povinnosťou je zverejňovanie informácií, aby informovanie verejnosti bolo vyvážené, tak ako to vyžaduje ECAV (viď môj predošlý blog). Je smutné, že amatéri musia takto konať, na druhej strane ďakujem SME, ktorá mi to umožňuje prostredníctvom blogov.

Snažím sa informovať o rodinnej politike vo vzťahu k celkovej filozofii krajín, samozrejme, že ťažiskom zostáva Európa a Slovensko. Mám informácie, ktoré sú výsledkom mojej desiatky rokov trvajúcej práce najmä na medzinárodnom poli. Pohybujem sa tam, kde sa hovorí o zranenej rodine, či už je to rodina homosexuálov, alebo Pápežskej rade pre rodinu. Nenájdete ma medzi tými, ktorí tvrdia, že oni majú recept. Som hľadajúci a preto ma veľmi zaujíma aj prieskum Pápežskej rady pre rodinu, pripravujúcej podklady pre synodu o rodine https://docs.google.com/forms/d/1cyoEqGZBj8xvIXbz6eQPTkQAsbuFrkL3Gs2bwr2dJds/viewform. Práce Práce dobrovoľníka, nakoľko profesionálne som orientovaný na techniku. Snažím sa uvádzať informácie, často aj citácie. Je zaujímavé, že zaujatosť časti čitateľskej obce sa prejavuje v tom, že nerozlišuje medzi mojimi komentármi, postojmi a predkladanými citáciami z rôznych strán. Prinášam informácie z feministického prostredia, kde sa pracuje s rovnosťou príležitostí, ktorá je v praxi nazývaná aj rodovou rovnosťou napriek tomu, že rodová rovnosť je niečo iné. Nepresný termín, ktorý umožňuje rôzne vysvetlenia. Je veľmi zaujímavá skúsenosť byť ako muž v prostredí žien, matiek, rodinných opatrovateľov, žien, ktoré sú na materských a rodičovských dovolenkách. Som tam preto, lebo si cením neviditeľnú prácu matiek, rodinných opatrovateľov. Som tam preto, lebo sme ako spoločnosť veľa dlžní tým ženám, ktoré vykonávajú neplatenú prácu, ktorá je síce životne dôležitá pre spoločnosť, ale nechceme ju uznať, lebo by sme museli úplne zmeniť sociálny systém.

Odplatou za neviditeľnú prácu, za neplatenú prácu je pretrvávajúca chudoba rodín, pretrvávajúca chudoba žien, zmrznutý kariérny postup. Rozhodnutie pre dieťa je rozhodnutím pre chudobu. Môžu mi teraz vysvetliť tí, ktorí ma kdesi zaraďujú, čo robím nesprávne, ak sa snažím oceňovať hodnoty tvorené rodinou?

Ešte raz, moje snaženie nie je proti niekomu, ako sa mi viacerí snažia pripísať, či už sú to homosexuáli, alebo pedofili, biskupi, cirkvi, politici alebo iné spoločensky nepohodlné skupiny. Nemám záujem sa dostať do malicherných sporov, keď mám historickú skúsenosť a z nej vyplývajúcu víziu. Predsa budúci rok je Medzinárodný rok rodiny. Moja vízia je skrytá vo Vyhlásení občianskej spoločnosti k 20. výročiu Medzinárodného roku, zverejnená http://trnovec.blog.sme.sk/clanok.asp?cl=319627&bk=4583. Nakoľko som mal šťastie byť v malej skupine (22 osôb) a ovplyvniť text Vyhlásenia, mrzí ma, že zo Slovenska sa pripojilo k tejto výzve veľmi málo ľudí a organizácií.

Vianoce nám pripomínajú rodinu. Katolíci boli viacej sústredení na dieťa, ktoré sa narodilo, Martin Luter, aby sa čo najviac odlíšil od katolíkov, sa sústredil viac na rozmer rodiny. Dnes už nemáme v Európe náboženské vojny (áno, aj to je jeden z dôsledkov pokračujúceho procesu) a preto prinášam na sviatok svätej rodiny, ktorí sa slávi v dnešnej liturgii text pápeža Františka, ktorý je pokračovaním rozpracovanej práce Benedikta XVI.

Prvé prostredie, kde viera osvecuje ľudské mesto, je rodina. Myslím predovšetkým na  stály zväzok muža a  ženy v  manželstve. Vzniká z ich lásky, ktorá je znamením a prítomnosťou Božej lásky; z uznania a prijatia dobra pohlavnej rôznosti, ktorá manželom umožňuje zjednotenie v  jednom tele (porov. Gn 2, 24) a vďaka ktorej sú schopní zrodiť nový život - prejav dobroty Stvoriteľa, jeho múdrosti a jeho plánu lásky.

Na  základe tejto lásky muž a  žena si môžu sľúbiť vzájomnú lásku gestom, ktoré zahŕňa celý život a  ktoré pripomína mnohé črty viery. Sľúbiť lásku navždy je možné, len ak človek objaví väčší plán, než sú jeho vlastné projekty, ktorý nás podopiera a  umožňuje darovať milovanej osobe celú budúcnosť. Okrem toho viera pomáha pochopiť v  celej jeho hĺbke a  bohatstve aj rodičovstvo, pretože v  ňom dáva spoznať tvorivú lásku, ktorá nám dáva a  zveruje tajomstvo nového človeka. Takto sa vďaka viere stala matkou Sára, keď uverila a  spoľahla sa na  Božiu vernosť jeho prisľúbeniam (porov. Hebr 11, 11).

http://www.kbs.sk/obsah/sekcia/h/dokumenty-a-vyhlasenia/p/dokumenty-papezov/c/encyklika-lumen-fidei

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Rád si z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?